RSS
sweetlilly kitchen. Powered by Blogger.

CRISPY WAFFLE

Posted by : NiNa bAKE hOUSE

Setelah sekian lama haku mencari.. akhirnya haku jumpa gak resipi waffle yang memang rangup.. dah banyak kali haku cuba wat waffle ni.. kejap je rangup. bila sejuk jadi lembik. haku kurang suka waffle yang lembik ni. sebab kalau beli kat "Daily Fresh" wafflenya rangup. sedap lak tu.. Adam lagi la.. kalau beli waffle kat tempat ni.. mau dua keping waffle habis.. banyak kali gak haku cuba.. tapi bila sejuk jadi lembik. adam buat tak layan je kan.. kalau haku buat waffle yang biasa ni.. Sekali haku guna resipi baru ni.. macam goreng pisang panas... lichinn.. tu la.. walaupun rupa parasnya agak huduh.. tapi rasanya... mabelesss... dah.. sapa yang suka makan waffle rangup cepat buat.. yang tak de waffle maker. cepat pi beli kat TESCO.. hehehehe haku jumpa resipi ni kat sini.. http://www.crispywaffle.com/2005/01/perfect-waffle.html Tapi cam biasa la haku ubah suai ikut suka ati haku.. jadi gak.. Bahan-bahan 2 Cawan Tepung ** 1 1/2 tsp yis kering ** 1 tbsp gula ** 1/2 tsp garam ** 3 sudu makan butter cair 2 cawan Susu Segar + 3 cawan air (panaskan biar suam) 2 biji telur 2 tbsp esen Cara membuatnya: - satukan bahan yang bertanda ** - satukan susu segar + air + Butter cair. tuang dalam adunan tepung. - dlm bekas lain - satukan esen vanilla + telur. pukul kembang. guna whisk - Masuk dalam adunan tepung tadi. gaul hingga sebati. - pas tu rehatkan selama 1/2 jam. adunan akan kelihatan cam b'buih sket. - pas tu apa lagi. tuang adunan atas waffle maker. bakar. agak2 garing tu leh la angkat. - sapu ngan coklat ke, bluberry jam ke.. suka ati korang la nak letak inti apa..

2 comments:

maher din said...

ni waffle mcm kt leomag 2 ker?sy ada waffle mkr tp selalu wt x jd,jd mcm lmpeng jer....dh cuba but x letak la pulk yiss?

ana althafunnisa said...

akak,sy ikut resipi akak adunan die cair sgt la..ke mmg cmtu pttnye?sblm ni sy wat pkai resipi len adunan die cm pekat sket..